Datadelers

Een datadeler is een functie die het mogelijk maakt om meerdere bestanden met een groep mensen te delen.

Als de secretaris het centrale elektronische archief van de vereniging beheerd, is het handig als andere daar ook inzage in hebben. Het altijd via email verzenden is erg omslachtig omdat mensen zaken kwijtraken of niet weten of ze de laatste versies wel hebben.

Datadelers zijn in 2 segmenten te splitsen: Synchoniseer-delers en handmatige delers.

Handmatige delers: Dropbox.

Dropbox is een gratis service (tot 2Gb opslag) die in feite niet veel meer is dan een mappenset die je zelf kunt beheren, vullen, wissen en opvragen vanuit elke computer, tablets en  smartphones. Om dit op te zetten ga je naar www.dropbox.com en na een eenmalige registratie kun je aan de slag. Met een app op smartphone of tablet kun je nu ook altijd bij je eigen bestanden of gedeelde bestanden komen. Heel rechttoe recht aan. Door een centrale dropbox-account op te zetten en de individuele leden een eigen dropbox-account af te laten sluiten, is het eenvoudig om een centraal archief aan te leggen van documenten. Je deelt vanuit het centrale account, een (of meerdere) mappen met de anderen. De leden hebben een eigen directory op hun computers zodat ze volledige toegang tot deze bestanden hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=OFb0NaeRmdg

Handmatige delers: Google docs.

Als groep is het mogelijk om in Google docs een eigen set van bestanden neer te zetten en die vervolgens te bewerken. Handig voor bv. ledenlijsten, verslagen etc. Nadeel is wel dat iedereen rechtstreeks met gedeelde bestanden dient te werken om alles actueel te houden.

Synchroniseer deler: Gbridge.

Het synchroniseren werkt als volgt: Iemand deelt een directory met anderen (Bv. de secretaris). Als de bron- en bestemmings-computer op enig moment on-line is zullen de bestanden uit de bron-directory overgezet worden.  De gebruiker zelf merkt het amper omdat het keurig op de achtergrond afgehandeld wordt. Gbridge werkt alleen op Windows machines en moet specifiek geïnstalleerd worden. Let OP ! Deel alleen die bestanden die je ook wilt delen. Als je bv. “Mijn Dcoumenten” gaat delen, staan alle documenten dus bij anderen. Deel alleen dus de map van de vereniging.

Gbridge is dus eigenlijk een verzameling van 4 zaken tegelijk:

  • Chatten via Google talk (zie ook ons hoofdstuk over DM).
  • Een backup van de ene computer maken op een andere computer.
  • Synchroniseren van een map of folder met anderen.
  • Iemand helpen op zijn eigen computer door scherm, toetsenbord en muis over te nemen. (remote support)

 

Reacties zijn gesloten.