Voor een vrijwilligersorganisatie kan het vinden van informatie over de activiteiten waarop de organisatie actief is van belang zijn. Maar ook gevonden worden door anderen kan belangrijk zijn.
Nieuwe regelgeving of het subsidiebeleid van de gemeente. Maar ook in de gaten houden van wat er over de eigen organisatie gezegd wordt kan van belang zijn. En veel organisaties willen graag makkelijk gevonden worden als mensen op internet op zoek gaan naar informatie over de organisatie, zoals een adres of evenement dat georganiseerd wordt.
Het eerste wat bij veel mensen dan op komt is: “Even Googelen”.
Dat is de manier om achter informatie te komen of te kijken of je organisatie makkelijk vindbaar is voor anderen. Maar kijk ook eens met dezelfde zoekterm op Bing, Facebook, Hyves of Twitter. Dat kan verrassende resultaten opleveren. Wat veel mensen niet weten is dat Google voor het zoeken van informatie en het vindbaar zijn nog een aantal handig aanvullende programma’s beschikbaar heeft. Bij de verschillende Dingen zullen er een aantal behandeld worden, maar hieronder zullen we er een aantal die betrekking hebben op “vinden en gevonden worden” kort bespreken.
- Google Allerts
Laat de resultaten van bepaalde zoektermen die je veel gebruikt naar je toe komen. - Google Reader
Programma om RSS feeds en Allerts te beheren - Google Places
Uitgebreide vermelding van de organisatie op internet met plaatsaanduiding - Google Maps
Om zelf kaarten te maken met gegevens van de organisatie.
Maar ook Youtube (video) en Picasa (foto’s) zijn producten van Google, waarbij het vinden van zaken over of voor de eigen organisatie een rol kan spelen. Maar ook kan de eigen organisatie zich profileren via deze websites door bijvoorbeeld een eigen TV kanaal of foto albums te ontwikkelen. Hier zullen we bij het onderwerp 14. Beeld en geluid op terugkomen.
Hoe de google zoekresultaten tot stand komen laten ze zien in dit filmpje:
In de commerciële wereld zijn er allerhande bedrijven die kunnen helpen bij het samenstellen van de website, zodat deze zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachine van google. Dit heet met een afkorting SEO en staat voor Search Engine Optimization. U kunt met behulp van deze term of met de term “Zoekmachine Optimalisatie” gerust eens verder zoeken op het internet, maar wij laten het hier even bij. Er zijn namelijk nog meer manieren om als organisatie gevonden te worden of informatie te vinden.
Je kunt deze informatie verkrijgen via periodieke nieuwsbrieven of meldingen zoals RSS feeds op websites. Het bijhouden van deze informatie kan voor sommige mensen een arbeidsintensieve bezigheid zijn, doordat zij met enige regelmaat op websites gaan kijken voor nieuws of de zoekmachine van Google gebruiken. Het kan ook eenvoudiger en daar zullen we in de volgende 2 Items op terugkomen. Dat gaan we doen aan de hand van een aantal eerder genoemde services van Google. Om daar handig gebruik van te kunnen maken is het handig om u bij Google aan te melden. Als u al een Google Account heeft kunt u de onderstaande oefening overslaan.
Het aanmelden gaat als volgt –
klik op de volgende link: Google Alerts
Midden op de pagina ziet u staan: “aanmelden om uw meldingen te beheren”
Klik hier op en u komt op een pagina met uitleg over het nut van het aanmelden bij Google. U heeft nog geen account bij Google. Rechts op de pagina ziet u het volgende vakje: Klik op “Nu een account maken”.
U komt nu op een pagina waarop u een aantal gegevens moet invoeren. Na het invoeren van die gegeven klikt u op de knop “Ik ga akkoord. Maak mijn account” onder aan het invulformulier.
Als het goed is verschijnt een pagina met daarop de mededeling dat er een email verstuurd is naar het door u opgegeven e-mail adres. Ga naar die email en klik op de link in de email. U krijgt dan de melding dat uw email geverifieerd is en uw account geactiveerd. Er wordt gevraagd om uw mobiele telefoonnummer met aan het einde van de zin de woorden “Meer informatie”. Klik hier gerust om te lezen waarom Google om uw telefoonnummer vraagt. Ook zonder uw telefoonnummer achter te laten kunt u actief aan de gang. Klik op “hier klikken om uw accountprofiel te beheren.” en u komt in het volgende scherm.
U ziet hier bij “Mijn producten” de term Meldingen staan, wat hetzelfde is als Alerts. Google doet nog een aantal suggestie om andere producten te proberen – het is aan u om daar op in te gaan. Uw aanmelding is gelukt, maar kijk gerust rond door te klikken op de termen die u ziet staan. Met de aanmelding bij Google gaan we bij het volgende item: 6. RSS-feeds en Reader verder.