9. Wees betrokken – Ook als er iets fout gaat

Imageschade kan eenvoudig optreden omdat de informatiekanalen niet meer in eigen hand gehouden kunnen worden.

Als je dan de pech hebt dat jouw organisatie of datgene waar je je als organisatie voor inzet in het verkeerde licht komt te staan heb je 2 opties:

Halsstarrig volhouden dat er geen probleem is en dat iedereen ongelijk heeft en dat jullie wel de juiste kennis hebben of een persbericht maken en die naar alle kranten verzenden.

Of: Samen de discussie voeren en gebruik maken van openbare kanalen, zoals in dit journaal-filmpje uit 2007 aangegeven staat. Inmiddels zijn dit algemeen geaccepteerde en gewaardeerde  technieken

Het geeft eigenlijk ook precies aan waarin de oude en de nieuwe manier van samenwerking en de nieuwe manier van met elkaar omgaan van elkaar verschillen.

Om imagoschade te beperken is het handig om op voorhand of precies op tijd de juiste informatie  te verspreiden vanuit de juiste bron.  Steeds meer bedrijven en organisaties gebruiken hier bv. twitter voor. Een simpel statement vanuit de originele bron voorkomt soms speculaties en geruchtvorming.
Als voorbeeld nemen we de heftige gebeurtenis van de schietpartij in Alphen a.d. Rijn op 9 april 2011.  Politie en de Gemeente waren constant en consequent via twitter bezig de juiste informatie te verspreiden en/of geruchten tegen te spreken met als doel door de juiste berichtgeving paniek te voorkomen. Individuele twitteraars zorgden via een retweet (RT) voor het doorzenden naar hun eigen volgers.
Een volledig verslag van die dag met daarin een mix van bronnen kunnen we vinden op de site van www.nrc.nl.  Nogmaals: Het is een heftig verhaal, maar de les die we uit deze gebeurtenis leren is dat de berichtgeving rond het drama een zekere mate van paniek heeft voorkomen door een eerlijke en snelle berichtgeving.

Reacties zijn gesloten.