Veel organisaties zijn vaak op zoek naar informatie over zaken die hun organisatie aangaan. Voor het zoeken naar die informatie worden op internet vaak zoekmachines gebruikt. Google en tegenwoordig ook BING zijn dan de gebruikelijke tools om ons daarbij van dienst te zijn.
Als het een onderwerp, persoon of organisatie is waar we met enige regelmaat informatie over willen opzoeken, is het misschien handiger als we niet iedere keer de informatie zelf moeten opzoeken, maar die informatie automatisch naar ons toekomt.
Die mogelijkheid is er in de vorm van Google-meldingen, ook wel Google-alerts genoemd.
Hoe het werkt
Met Google-meldingen ontvangt u via email of in uw Reader updates van de nieuwste zoekresultaten op Google (web, nieuws enz.) gebaseerd op de zoekopdracht of het onderwerp dat u hebt opgegeven.
Voor een vrijwilligersorganisatie kun je aan de volgende mogelijkheden denken:
- nieuws volgen over een bepaald onderwerp dat de organisatie raakt
- volgen wat er op internet over de eigen organisatie of collega organisaties gemeld wordt
- de gemeente volgen als het gaat om bepaalde onderwerpen die de organisatie raken, bijvoorbeeld over subsidies
- personen volgen die van belang zijn, zoals een wethouder, minister of wetenschapper
- in de gaten houden wat er over een bepaalde gebeurtenis in de pers komt op internet
Google-meldingen werkt op basis van recente vermeldingen en gaat niet op zoek naar oudere informatie. Soms komt er wel eens een ouder bericht langs, maar dat heeft vaak te maken met het feit dat de eigenaar van de website vaak iets veranderd heeft aan de informatie, of de website open gezet heeft voor zoekmachines. Google komt dan nog een keer bij die website langs en geeft dat dan via de meldingen aan u door.
Sta je dus aan het begin van een zoektocht naar informatie, gebruik dan eerst de zoekmachines. Daarna kun je met Google-meldingen op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen op dat vlak.