4. Twitter

De media staan er bol van. Niet alleen wordt veel actueel nieuws van Twitter gehaald door journalisten, het wordt door hen ook gebruikt als legitimatie van de publieke opinie bij maatschappelijke vraagstukken.

Daarnaast is Twitter zelf ook nieuws omdat het blijkbaar een enorm kapitaal vertegenwoordigd op de aandelenbeurs. Daar gaan wij ons verder niet druk over maken. Het is fijn dat het bestaat en dat we het gratis kunnen gebruiken.

Wat is het?

In 140 tekens stuur je via Twitter berichten naar al je volgers. Die kunnen daar meteen weer op terug reageren. Daarmee is het dus actueel, snel en interactief. Het valt onder de noemer microblogging, een kleinere vorm van bloggen, als het ware een dagboek bij houden over wat je doet en bezig houdt.

Het is als het praatje bij de koffie met de buurvrouw, maar ook zakelijk kan het interessant zijn. Je kunt jezelf snel als expert op jouw gebied of als merk (personal brand) neer zetten en gelijkgestemden vinden waarmee je vervolgens IRL samen dingen kunt gaan ondernemen.

De mores op Twitter is vriendelijk en hulpvaardig. Er wordt geheel volgens de sociale media etiquette informatie belangeloos gedeeld en doorgestuurd. Daarmee vergroot jij je waarde voor anderen. Zeuren of negatief gedrag vertonen wordt niet gepikt. Ook vertellen dat je weer eens kaas op je brood hebt of dat je Wc-rol op is blijkt niet altijd even interessant te zijn. Dat kost je volgers. En zonder volgers sta je tegen een muur te kletsen.

Hoe maakt u een account aan?

Ga naar www.twitter.com en meld je aan onder je eigen naam of de naam van je organisatie als je van waaruit wilt gaan tweeten. Je bent vanaf nu een tweep die tweet. Voor je naam staat nu een @. Daarmee ben je vindbaar voor anderen. Deze naam moet wereldwijd uniek zijn.

Hoe vult u uw profiel?

Ga naar settings rechts bovenaan. Noem je website of je blog of je Linkedin account. Vul de Bio met relevante informatie over jou of je organisatie. Zet er absoluut een foto of logo bij anders maakt Twitter van het plaatje voor je naam een ei. Pas eventueel de achtergrond aan.

Hoe komt u aan volgers?

Door wat je zonet hebt ingevuld laat je zien wie je bent en wat je in huis hebt. Als dat interessant is en klopt gaan mensen je volgen. Denk dus niet te licht over wat je invult. .

Wie gaat u zelf volgen?

Twitter kan je mailadresboeken doorzoeken op andere tweeps. Ook kan Twitter in je Linkedin-netwerk zoeken naar andere tweeps. Die kan jij dus al gaan volgen. Je zult zien dat de meesten wel in de gaten houden wie hen gaat volgen. Twitter stuurt namelijk een emailtje als Jantje of Pietje je begint te volgen. Grote kans dat zij jou nu ook gaan volgen!

Hoe maakt u een tweet?

Boven in je scherm zie je een wit vak met de tekst What’s happening? Daar typ je jouw bericht in maximaal 140 tekens (letters, cijfers, leestekens en spaties) en je klikt op de knop Tweet. Voila! Je hebt je eerste bericht getweet.

Je kunt er links naar websites, online foto’s,online documenten  andere tweeps, enz. in opnemen. Je kunt reageren op anderen (reply of mention), je kunt hun berichten doorsturen naar jouw volgers (re-tweet, afgekort in je bericht met RT) , je kan iemand die jou ook volgt een privé bericht sturen (direct message, DM in je bericht).En je kunt hashtags gebruiken. Met het tekentje # voor een woord maak je iets tot een te volgen en terug te lezen onderwerp, bijvoorbeeld #vrijwilligerswerk. Als meerdere mensen dit doen heb je kans een interessante conversatie te krijgen over dat onderwerp.

Waar tweet u over?

Over alles wat u bezig houdt of interesseert. Of dat nu een reactie is op iets actueels, een foto van uw hond, een vraag waar u mee zit (#durftevragen) of het onderhouden van uw zakelijk netwerk.

Twitter heeft zijn eigen taalgebruik en gewoontes. Zo zijn er wat veelgebruikte afkortingen als #ff wat staats voor Follow Friday waarin je anderen aanbeveelt als te volgen personen. Eerder genoemde #durftevragen of #dtv als je ergens hulp bij nodig hebt (ik kon met informatie via Twitter en YouTube mijn magnetron repareren). #fail als je ergens tegenaanloopt dat niet werkt zoals de @NS als het weer eens sneeuwt, om maar een populaire te noemen.

Maar onthoudt: met vriendelijkheid en hulpvaardigheid kom je het verst met Twitter en is het ook voor jou het leukst / levert het meer op.

Reacties zijn gesloten.