Keuzes maken

Vroeger had je 1 stroomleverancier, 1 telefoonmaatschappij met 2 type telefoons in 3 kleuren grijs, een paar bakkers, en een paar slagers om uit te kiezen.

Nu heb je de keuzes uit meerdere stroomleveranciers, teveel telefoonmaatschappijen met veel te veel soorten abonnementen, de bakkers en slagers zitten nu –als je geluk hebt- in een (buurt) super. De keuze is erg lastig en de onderwerpen waar je een keuze uit moet maken is ineens heel anders geworden. Temeer omdat je niet weet  waarom je die keuze op welk argument moet maken. Het kiezen van zaken waar je eigenlijk geen keuze over wilt maken, is voor sommigen een obsessie geworden.

Veel bedrijven hebben ook een communicatieafdeling die vooral bezig is om juist de zaken rooskleuriger voor te stellen, als kritische koper heb je daar meestal niet veel aan.

Kortom: Keuzes maken is lastig, zeker als je verkeerde signalen krijgt.

Hoe kan social media je helpen om een keuze te maken.

Een mens doet in de loop van zijn/haar leven veel ervaringen op. Aanschaf van spullen, samenwerken met een bepaalde persoon of organisatie, afname van diensten etc. Traditioneel kunt je advies vragen aan buren, vrienden, familie en anderen, en dat lukt prima als er iemand veel weet van het onderwerp. Zoek je bv. een nieuwe auto, dan is het wel handig als iemand in de familie  auto’s als hobby heeft of beroepsmatig met auto’s bezig is. En zelfs dan kan een aanschafadvies nog helemaal fout gaan. Als de aspirant koper de kleur en omvang van de auto belangrijker vind, dan het motorvermogen zoals dat door de familiespecialist wordt nagestreefd.

Kortom: een aanschafadvies heeft normaal al veel haken en ogen. Door de inzet van sociale netwerken en technieken krijgen we de zaak een beetje onder controle,.

Een aantal technieken kunnen gebruikt worden.

  • Zoek een website waarin dit soort vragen centraal staan. Een beetje zoeken op dit gebied kan effectief zijn.
  • Zoek een discussiehoek op linkedin of google-groups of anders. Kijk daar of jouw vraag al gesteld is, stel deze anders daar en wacht op antwoorden.
  • Stel de vraag op twitter met een #dtv of #durftevragen hashtag. Grote kans dat je een antwoord krijgt van iemand die je niet kent en waar je toch verder mee kunt komen.

Op deze manieren is het zoekproces eenvoudiger te maken, en zijn adders onder het gras eerder (en vooral voor de aankoop) zichtbaar.

Maar het kan ook nog anders.

Als nu alle ervaringen van alle mensen op aankoop-gebied digitaal te vinden zou kunnen zijn, kun je daar gebruik van maken. Op veel koop-sites staan daarom recensies van gebruikers en een verhaal van de leverancier.. Het eindresultaat van de ad-hoc recensenten wordt vaak weergegeven in ranking (1 tot 5 sterren)  en/of een klein verhaal Het geeft samen wel een duidelijker beeld.

Toch is dat niet altijd voldoende, want het gaat er niet alleen om wat men zegt, maar soms is het nog veel belangrijker wie het zegt.

Een aantal websites gaan daar heel erg ver in. Op tweakers.nl bv. geven mensen ervaringen en commentaren op allerlei ICT-gerelateerde zaken zoals gadgets, computers, technieken ed. Daar zijn veelal dezelfde mensen aanwezig die daar een mening over geven. Dit zijn dan ook mensen die op hun eigen beurt weer beoordeeld worden op datgene wat zij beoordelen door mensen die de beoordeling lezen. Op sites zoals expert-exchange.com is deze techniek voor het eerst ontwikkeld. Stel een vraag over iets binnen een vakgebied, en de antwoorden van de beantwoorder worden op hun beurt weer beoordeeld door de vragensteller en/of andere bezoekers. Via een puntensysteem per persoon kun je er vervolgens op vertrouwen dat iemand met veel punten, erg geloofwaardig is.

Reacties zijn gesloten.