Facebook

Net zoals Hyves is Facebook in 2004 gestart als social network, maar dan in Amerika, waar het moest concurreren met myspace en MSN.

Giving people the power to share and make the world more open and connected. In Nederlands mensen de mogelijkheid geven om te delen en de wereld meer open en verbonden maken, dat is het motto van facebook. Op het ogenblik dat ik dit schrijf zijn er meer dan 600 miljoen mensen lid van Facebook, maar gezien de groei kan dit ook 700 miljoen zijn als u dit leest.

 

Wat is het?

Facebook is vooral een social network, dus netwerken op de digitale manier. Eigenlijk laat je de mensen zien met wie je verbonden bent wat je bezig houdt. Je kunt er foto’s uploaden, blogs bijhouden, filmpjes plaatsen, links delen en vragen stellen. Uiteraard kun je elkaar ook berichten sturen en je kunt door simpelweg op een knopje te drukken dingen van elkaar “leuk vinden”. Dat “leuk vinden” kan ook op andere sites, zoals bijvoorbeeld die van het Algemeen Dagblad of advertenties. Het wordt dus ook als marketing instrument ingezet.

Ook wordt er bijvoorbeeld door popartiesten een Facebook pagina aangemaakt, die je weer kunt waarderen (vind ik leuk) en dan volg je deze pagina ook. Bijvoorbeeld Lady Gaga of Madonna, maar ook merken zoals Volkswagen en SAAB. Zelfs de president van Amerika heeft zijn eigen pagina op Facebook. Barack Obama heeft ook fondsen geworven voor zijn campagne via Facebook, waarom zou vrijwilligers met een goed idee dat niet kunnen?

 

Wat kun je ermee?

Allemaal leuk en aardig, maar wat kan je ermee. Het grote voordeel is dat het een gratis netwerk is, waar iedereen toegang toe heeft. Je kunt ook een pagina beheren en deze geheel afsluiten voor de andere Facebookers. Je bent dan beheerder en je geeft toestemming aan mensen om deel te nemen aan de pagina.

Dit geeft mogelijkheden, zo is er in Den Haag op de Steenhouwersgaarde een groep buren van een 55+ complex. Deze groep deelt met wat er in en om het complex gebeurd via een Facebookpagina. Deze is geheel afgesloten met vier buren als beheerder, deze laten mensen toe tot de site. Enige voorwaarde is dat de aanmelders in het complex moeten wonen. Hier worden evenementen in en rondom het complex bijgehouden en worden klachten behandelt. Ook gewone dingen zoals de seizoenen of het parkeerprobleem worden met elkaar besproken. Het leuke is dat dit kleine sociale gevolgen heeft binnen het complex. Zo zei een mevrouw dat zij een buurman die zij iedere dag op de galerij tegen kwam nu ineens bij zijn naam kon aanspreken.

Verder is Facebook razend populair onder oudere (14+) jongeren, dus de pubers.  Zij hebben vaak enorme netwerken op Facebook, 200 à 300 vrienden hebben is gewoon. Komen ze iemand tegen op vakantie voegen ze deze gewoon toe als vriend. Ze delen ook heel veel met elkaar op Facebook, je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt wel gedeeld. Is dit je doelgroep dan kan je via dit medium in vrij korte tijd contact met ze krijgen. Let wel, je moet dan wel oprecht zijn, fackers (zoals ze die noemen) worden snel herkend en vallen snel door de mand, maar dat geldt ook voor de echte wereld?

 

Hoe word je lid?

Als eerste ga je naar www.facebook.com dan verschijnt de website. Rechts van de website ziet u het dit veld. Als u hier uw voor-, achternaam, e-mailadres, bevestiging hiervan en het wachtwoord invult. Vraagt de website ook nog uw geslacht en geboortedatum. Hierna kunt u registreren aanklikken en bent u lid van Facebook. Hierna vraagt Facebook of je de contacten wilt uitnodigen, kijk hier mee uit, want dan verstuurt Facebook via jouw mail uitnodigingen. Dat is opzich niet erg, maar er zijn mensen die hier niet van gediend zijn, hou daar dus rekening mee. Het beste volgens mij is gewoon mensen zoeken via je profiel pagina. Overigens plaats wel een foto waarop je herkenbaar bent op je profiel. Dat is handig als oude bekenden je zoeken, kunnen ze zien dat jij het daadwerkelijk bent.

Rechtsboven zie je profiel en account staan. Hier kan je het profiel aanpassen en je accountinstellingen regelen. Zo kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om geen mail te krijgen van Facebook of dat alleen vrienden je volledige profiel te zien krijgen.

Groep aanmaken

Nu kan je voor je organisatie een groep aanmaken, of rondom een activiteit van de organisatie. Dit gaat heel makkelijk op Facebook je klikt op groep maken in je profiel. Dit staat in de linker kolom. Als je dit gedaan hebt verschijnt het volgende venster. Vul de groepsnaam in en nodig je de mensen die je in de groep wilt hebben uit. Je kunt daarna kiezen of deze groep besloten voor de leden is of dat hij openbaar voor alle Facebook gebruikers is. Klik op maken en de groep is gemaakt en de vrienden zijn uitgenodigd. Uiteraard heb je in de groep dezelfde functionaliteiten als op je profielpagina.

Voordeel is dat je de vrijwilligers nu onafgebroken kunt informeren over het onderwerp en dat er ook vragen gesteld kunnen worden waar iedereen antwoord op kan geven.

Evenement aanmaken.

Als je een opendag of een barbecue organiseert kan je een evenement aanmaken, zodat iedereen dit weet. Dit kan zowel op je profiel als op je groepspagina. Rechts in je profiel zie je evenementen staan. Klik op alles weergeven en dan verschijnt er een venster waarin je een evenement kan aanmaken. Als je daarop klikt geef je de datum op en wat je van plan bent en de locatie, leuk is dat je ook de straatnaam in kunt voeren. Dan verschijnt er gelijk een kaartje bij zodat iedereen deze locatie makkelijk kan vinden. Ook kan je foto’s toevoegen, denk aan een mooie foto van een barbecue of een sfeerimpressie van de vereniging. Selecteer de gasten die je wilt uitnodigen en vink aan of iedereen het evenement mag zien en of de gasten verschijnen op de pagina. Klik op evenement aanmaken en klaar is kees.


Reacties zijn gesloten.