Foursquare

Foursquare is een sociaalnetwerksite, software voor mobiele telefoon en een spel.

Social media is geen hype meer, overbodig daar nog bij stil te staan. De vraag is echter nog wel of binnen het vrijwilligerswerk interessante toepassingen te vinden zijn. Neem dit spel.

Foursquare als loyaliteitsprogramma

Bron: frankwatching.com

Social media platform Foursquare is sterk in opkomst. Begin juli 2010 waren er 1,9 miljoen gebruikers en hier komen wekelijks een kleine 100.000 bij (bron: Techcrunch). Voor bedrijven en Foursquare wordt de vraag hoe het platform commercieel ingezet kan worden dan ook steeds interessanter.[…]”

Foursquare vind je op de site: www.foursquare.com

Daarin laat je weten op welke locatie je bent door een profiel aan te maken en virtueel “in te checken.” Je kunt er vervolgens voor kiezen jouw netwerk daarvan op de hoogte te brengen via Twitter, Facebook en / of Linkedin. Bovendien kan je er bij aangeven wat je op die locatie aan het doen bent.

Zelf check ik regelmatig in op mijn werkplek, waar ik mij dan Mayor mag noemen, burgemeester. Zo ben ik nu Mayor van 13 verschillende locaties waar ik regelmatig kom. Je krijgt namelijk “badges” zoals Mayor, wat aangeeft dat jij het meest op die locatie hebt ingechecked.

OK, dat is misschien niet meer dan grappig (of u heeft er een gezonde afkeer tegen, mag ook). Maar bedenk eens een vrijwilligersorganisatie die haar locaties in Foursquare invoert (wat punten oplevert!) zodat alle vrijwilligers en klanten in kunnen checken. dat levert wellicht nieuwe groepen op die je -zichtbaar- aan je bindt.

Mensen die kinderen naar de kinderboerderij brengen kunnen even hun loyaliteit aan die plek  tonen. Als die Foursquare hebben gekoppeld aan Linkedin en Twitter krijgt hun hele netwerk te zien dat dit een betrouwbare kinderboerderij is waar jouw klant zijn of haar kind graag heen brengt. Beloon de ouder die er Mayor wordt dan eens met een gratis bakkie koffie of iets een presentje voor de kleine. En vraag dat even kenbaar te maken bij het inchecken op je locatie. Zo krijg je snel een goede en leuke naam.

Helaas is voor mij de koffie op mijn werkplek al gratis …

Dit spel leverde uiteenlopende reacties in mijn netwerk op. Ik zag een aantal nieuwe verzoeken om op Foursquare vrienden te worden. Dat interpreteer ik als positieve reacties. Maar er waren ook mensen die vonden dat de vrijwilligers-sector zich -nog- niet moeten bezighouden met deze onzin. Het word gezien als een speeltje van de web 2.0 gemeenschap, waar communicatie-medewerkers en nerds de toon bepalen. Er werd gewezen op de gevaren van het laten weten waar je bent en getwijfeld aan het nut. Er was ook iemand die zou willen dat je de meldingen van een Foursquare-gebruiker uit kon schakelen.

Toch ben en blijf ik positief. Er zijn toepassingen te bedenken die ik niet bij voorbaat uit wil sluiten. Zoals het volgende. Je kunt Foursquare in zetten als digitaal uithangbord als je een evenement organiseert. Hoe werkt dat?

Stel, je organiseert een activiteit met vrijwilligers op een veldje in de buurt. Je maakt tevoren natuurlijk reclame (zoals je gewend bent maar natuurlijk ook op je company Hyves / Facebook / Twitter etc.) en er komen mensen op af. Die kan je verleiden ter plekke met hun mobieltje  in te checken op het evenement, zodat anderen in hun netwerk zien zij daar rondlopen en kennelijk de door jou georganiseerde activiteit zo leuk vinden dat ze anderen er over willen vertellen. Iedere tiende in-checkende  bezoeker beloon je met een gratis drankje, kadootje of een korting. Daardoor kan een aanzuigende werking ontstaan zodat je nog meer bezoekers op je evenement krijgt. Die willen misschien de volgende keer wel weer komen en wellicht meehelpen. Meer betrokkenheid bij je activiteit en dus bij jouw organisatie. Niet onbelangrijk voor vrijwilligersorganisaties.

Ik realiseer me dat je voor dit voorbeeld veel gebruikers nodig hebt. Die zijn er nu nog niet. Maar hoe lang nog? Steeds meer social media aanbieders bouwen een locatie gebonden optie in. Location based services, heet dat. Steeds meer professionele gebruikers (bijvoorbeeld horeca-ondernemers) ontdekken de mogelijkheden om via Foursquare klanten aan hen te binden.

Het gaat dus normaler worden om te laten weten wie je bent, wie je kent, wat je kan en leuk vindt, wat je aan het doen bent en binnenkort dus ook waar je dat doet.

Reacties zijn gesloten.